Tips

Kæmpe besparelse på reservedele

Opdateret: 10-01-2016

Danskerne er et folkefærd, som altid jagter de billigste tilbud. Vi kører gerne til Polen for at få ordnet tænder, eller til Tyskland for at købe dåseøl. Men, er det så ikke mærkeligt, at vi stadig køber vores reservedele igennem værkstedet? Autodeleshop.dk udfordrer danskernes indkøbsvaner, når det kommer til at købe reservedelen til bilen.


Kæmpe besparelse på reservedele

Værkstederne har en lang række omkostninger til b.la. lys og varme, husleje, afskrivninger som de skal have dækket ved at hæve priserne på reservedele. Som webshop har vi ikke de udfordringer. Vi er en mellemhandler, som sørger for at bilejeren kan skaffe reservedele direkte fra producenten uden om fordyrende mellemled fortæller Nick Orlovsky, der er en medarbejder på Autodeleshop.dk.

Værkstederne er sidste led i en længere forsyningskæde, hvor hvert eneste foregående led skal have en avance på reservedelen. Dette betyder, at prisen på en reservedel i sidste ende kan være op til 60 % dyrere, end hvis den samme del blev købt online. Webshops arbejder som regel efter just in time princippet, hvor de ikke selv fører et lager, men har i stedet fokuseret på at skabe en stærk distributionsservice, hvor de kan bestille varen direkte hos producenten. Nick Orlovsky fortæller, at de har brugt lang tid på at få de rette samarbejder op at stå, for at kunne tilbyde en ordentlig leveringsservice. Leveringstiden er som regel 2 eller 3 dage, og man kan i langt i de fleste tilfælde bestille den samme del hjem, som værkstedet ville have på deres lager, bare billigere.


Værkstederne tager en høj pris for bekvemmelighed

Langt de fleste danskere har styr på at tjekke dæktryk, olieniveau og fylde sprinklervæske på bilen, men der er alligevel problemer når det kommer til grundigere fejlfinding. Det er her værkstederne tjener deres penge; på bekvemmelighed. Et flertal af danskerne er ikke motorkyndige nok at fortælle, hvad der er for en del, som rasler. Det er her værkstedernes lune venteværelser, gratis kaffe og uddannede personale er med til at trække ens bil direkte op på liften. Men det er en dyr fornøjelse at kunne læne sig tilbage og lade en mekaniker til 490 kroner i timen diagnosticere bilen, hvorefter han skal lede efter de nødvendige reservedele på lageret.

Nick Orlovsky mener, at Autodeleshop.dk er en side, som flere danskere burde bruge, også dem, som kun kan tjekke dæktryk og olie. Hjemmesiden har sørget for ansætte mekanikere i deres kundesupport, sådan de ud fra en kort beskrivelse af problemet kan guide kunden til den rette del. Bilejeren modtager efter få dage reservedelen og kan herefter køre ned til værkstedet og medbringe reservedelen, sådan mekanikeren blot skal installere den, og på denne måde bliver værkstedsregningen markant mindre.


Problemet med få leverandører

Værkstederne har ofte kun få leverandører i deres netværk, og dette er især tilfældet, hvis det er et autoriseret værksted du besøger. Producenterne prioriterer produktion af reservedele til populære biler højest, og dette betyder, at reservedele til ældre biler ikke kan leveres eller også er de blevet meget dyrere, fordi der produceres få styk. Det betyder, at det tager længere tid at skaffe reservedele til disse biler. Autodeleshop.dk har Danmarks største udvalg af reservedele og kan levere dele til samtlige biler, som kører på gaden. Dette betyder, at hvis du søger kompatible bremseklodser til en Nissan Qashqai fra 1995 eller en original udstødning til din Jaguar fra 2009, så har Autodeleshop.dk reservedelen på lager. Webshoppen kan levere UEA certificerede dele eller kompatible dele, som er billigere og i nogle tilfælde bedre end originale dele. Hjemmesiden har samtidig stablet en solid support funktion på benene, sådan alle kan blive guidet til at finde den rette del.

Wintip.dk